wtorek, 14 stycznia 2014

Tort chałwowo - czekoladowy z bezami

Były urodziny bloga, musi więc być i tort! I to nie byle jaki:):) Okazja była podwójna, więc i tort musiał być wyjątkowy. Dlatego upiekłam ciemny biszkopt i przełożyłam do warstwami kremu czekoladowego oraz chałwowego. Do tego pokruszone bezy. Wyszło smacznie, słodko i tortowo:):) Nikogo nie musiałam zachęcać do zjedzenia;)




Źródło: "Ewa gotuje ulubione" E. Wachowicz

Biszkopt:
                                                                  
  •  6 jajek
  • 1/2 szklanki mąki tortowej, 
  • 3/4 szklanki cukru,
  • szczypta soli, 
  • łyżeczka proszku do pieczenia, 
  • 2 łyżki kakao.  

Białka ubić ze szczyptą soli na sztywną pianę. Stopniowo dosypywać cukier. Dodawać po jednym żółtku. Mąkę przesiać wraz z proszkiem do pieczenia. Dodać do masy, delikatnie wymieszać szpatułką. 
Masę przelać do wyłożonej papierem do pieczenia tortownicy o śr. 27cm. 
Piec około 40 minut w temp. 180st. 
Ostudzić i przekroić na 3 równe części.

                                                                             

Krem czekoladowy:
  •  5 jajek, 
  • 100g gorzkiej czekolady, 
  • 2 łyżki cukru, 
  • łyżka kakao, 
  • 250g masła lub margaryny. 

Jajka ubijać z cukrem na parze przez około 10minut. Następnie zdjąć z ognia, dodać kakao oraz posiekaną czekoladę. Ponownie postawić na parze i ubijać jeszcze przez 8-10minut, aż masa zgęstnieje. Przestudzić. 
Masło utrzeć na puch, dodawać po łyżce zimnej masy czekoladowej.


Krem chałwowy:                                                      
  • 300g chałwy, 
  • 1/2 szklanki mleka, 
  • 4 żółtka, 
  • cukier waniliowy, 
  • czubata łyżka mąki ziemniaczanej, 
  • 350g masła lub margaryny.

 W 1/4 szklanki mleka utrzeć żółtka i mąkę ziemniaczaną. Resztę mleka zagotować wraz z cukrem waniliowym. Wlać przygotowaną mieszankę, stale mieszając, gotować, aż zgęstnieje. Ostudzić.
Masło utrzeć na puch, stopniowo dodawać pokruszoną chałwę. Następnie dodawać po łyżce zimnej masy budyniowej.


Dodatkowo: 
  • 300g bez, 
  • 1/3 szklanki nalewki z czarnej porzeczki, 
  • czekoladowe serduszka oraz cukier błyszczący do dekoracji.

Nalewkę wymieszać z 1/4 szklanki wody. 
Pierwszy blat ciasta nasączyć przygotowanym ponczem. Posmarować połową masy czekoladowej, posypać 1/3 pokruszonych bez. Delikatnie wcisnąć je w masę. Wstawić na 15 minut do lodówki. 
Następnie posmarować 1/4 masy chałwowej i przykryć drugim blatem ciasta. Nasączyć ponczem. Rozsmarować resztę masy czekoladowej, posypać 1/3 pokruszonych bez, wciskając je w masę. Schładzać 15 minut. 
Posmarować znów 1/4 masy chałwowej i przykryć ostatnim blatem ciasta. Nasączyć resztą ponczu. Wierzch i boki tortu posmarować kremem. 
Udekorować resztą bez oraz czekoladowymi serduszkami i cukrem błyszczącym. 
Tort przechowywać w lodówce.











                                                            Smacznego:)
 

15 komentarzy:

  1. mnie z pewnością nie musiałabyś namawiać :) wygląda przepysznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. W mojej kulinarnej karierze zdążyłam już zrobić dwa torty z chałwą i bardzo mi smakowały :) Taki z bezami zapowiada się bardzo apetycznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny, chociaż zasłodziłam się od samego patrzenia na niego :)

    OdpowiedzUsuń
  4. jak z bezami to ja się piszę na kawałek, rewelacyjny

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniały tort, chętnie zjadłabym kawałeczek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Krem chałwowy - brzmi interesująco! A cały tort wygląda świetnie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Obłędny! Wygląda niesamowicie i na pewno też tak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję:) Na pewno jeszcze nie raz zrobię jakiś tort z chałwą:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam, właśnie zamierzam się do zrobienia tego tortu dla mojej córci na 2 latka - wygląda przepysznie ;) mam jednak małe pytanko nie lubię ciężkich tortów z mas masłowych i tu moj pytanie czy ten tort z racji masła w kremie nie jest ciężki? czy poprostu nie czuć jest tej ilości masła?Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Tort raczej nie jest zbyt ciężki. Chałwa i beza przełamują smak samego masła, ale można dać np. 250g masła do masy chałwowej, jednak będzie jej wtedy troszkę mniej.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dobry tort- piekłam go juz 3 razy -po prostu pycha. Moj ulubiony tort odkad go spróbowałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo się cieszę, że tort smakował:)) My też go baaaardzo lubimy! Pozdrawiam Magda

      Usuń
  12. A jakim kremem posmarować boki tego ciasta ?

    OdpowiedzUsuń
  13. mmm mam ochotę go zrobić,tylko zamiast tej nalewki muszę wymyślić coś innego

    OdpowiedzUsuń