środa, 1 października 2014

Kilimandżaro - ciasto z jabłkami

Sezon na jabłka w pełni, trzeba więc korzystać! Dlatego skorzystałam z przepisu Siostry Anastazji i zrobiłam ciasto o wdzięcznej nazwie Kilimandżaro:) Ciasto okazało się naprawdę bardzo pyszne i delikatne w smaku. Puszysty biszkopt, masa jabłkowa i delikatny krem świetnie ze sobą współgrają. Na pewno jeszcze nie raz je upiekę!




Biszkopt:
  • 6 jajek, 
  • szklanka cukru, 
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej, 
  • 3 łyżki mąki pszennej, 
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 
  • 2 łyżki kakao, 
  • 2 łyżki oleju rzepakowego, 
  • łyżka wody. 
Białka ubić z cukrem, dodawać kolejno żółtka. Miksując na najniższych obrotach dodać olej i wodę. Mąki przesiać wraz z proszkiem do pieczenia i kakao. Dodać do ciasta, wymieszać delikatnie szpatułką.
Ciasto przelać do wyłożonej papierem, formy o wym. 25x36cm.
Piec około 30-35 min w temp. 180st. Ostudzić i przekroić na dwie równe części.

Masa jabłkowa:
  • 1 kg jabłek, 
  • 2 jasne galaretki (u mnie pomarańczowe), 
  • łyżka masła. 
Jabłka obrać ze skórki i zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Dusić wraz z masłem na małym ogniu przez około 8 minut. Dodać sproszkowane galaretki, wymieszać i dusić jeszcze minutkę. Odstawić, by lekko stężało. Wylać na pierwszy blat ciasta. Schłodzić.

Krem: 
  • 1/2 litra mleka, 
  • 2 żółtka, 
  • 2 łyżki mąki pszennej, 
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej, 
  • 1/2 szklanki cukru pudru, 
  • 250g masła. 
W 150ml mleka rozrobić żółtka oraz mąki. Resztę mleka zagotować z cukrem pudrem. Na gotujące się mleko wlać rozrobione mąki. Gotować chwilę, aż zgęstnieje. Przykryć folią spożywczą i ostudzić. Miękkie masło utrzeć do białości, dodawać po łyżce zimnej masy budyniowej. Krem wyłożyć na masę jabłkową. Przykryć drugim blatem ciasta, schłodzić.

Polewa:
  • 50g mlecznej i 50g gorzkiej czekolady, 
  • 1/2 łyżki masła, 
  • 2 łyżki wody. 
Całość rozpuścić na parze. Lekko przestudzić i rozsmarować na wierzchu ciasta. Można delikatnie posypać pokruszonymi płatkami migdałowymi.
Przechowywać w lodówce.




Źródło: Sto kolorów kuchni

                                                         Smacznego:)) 

50 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Jest naprawdę pyszne i proste w wykonaniu ... upiekłam i dlatego wiem.


      Usuń
    2. Ciasto rewelacyjne. Upiekłam. POLECAM spróbować

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę, że ciasto smakowało:))

      Usuń
    4. CIASTO PYSZNE, REWELACYJNE :)

      Usuń
    5. Ciasto pyszne, rewelacyjne polecam. Jeden minus....zbyt szybko znika. Proponuję piec dwa jednakowe :)

      Usuń
    6. Ciasto przepyszne ☺ upiekłam i zaraz zniknęło

      Usuń
  2. ooooh! TAK! wygląda obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  3. z jabłkami zawsze i wszedzie :)
    Lubię przepisy tej zakonnicy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. obłęd :) po proszę o kawałeczek do kawusi :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Robiłam kiedyś kilimandżaro, z tym że dodatkowo na jabłkach układałam jeszcze pierniczki :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie wygląda Twoje ciacho! :-) I zdjęcia też super!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciacho warte grzechu :)
    Madziu piękne i bardzo apetyczne zdjęcie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pyszności na jesienną chandrę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetne ciacho :-) nie jadłam jeszcze takiego :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Robiłam je ostatnio, tylko nie zdążyłam jeszcze wstawić wpisu na bloga :) Smaczne, ale mnie nie powaliło na kolana :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Napiszcie jeszcze kak ustawić piekarnik( z termoobiegiem czy też bez ) bo ostatnio spaliłam buuu

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo dobre, już kilka razy je robiłam więc mogę polecić.

    OdpowiedzUsuń
  13. Właśnie chłodzi sie w lodówce...degustacja jutro😊

    OdpowiedzUsuń
  14. A czy zamiast masy budyniowj może być śmietana ubita

    OdpowiedzUsuń
  15. robiłam to ciasto na święta jest przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  16. odpisalam przepis i ide robic,uwielbiam ciasta z jablkami i masy budyniowe

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak wielka ma być foremka na ciasto?

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzisiaj rano zrobione i już prawie zjedzone :)połączenie smaków REWELKA! Polecam

    OdpowiedzUsuń
  19. 3 lyzki proszku do pieczenia chodzi o duze lyzki czy male lyzeczki ??

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciasto jest pyszne,ale w przepisie nie ma wzmianki ze na warstwie kremu jest warstwa bitej smietany ja przynajmniej ja widze.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma wzmianki, ponieważ na kremie nie ma żadnej śmietanki:) Jest tylko biszkopt, masa jabłkowa, krem i biszkopt.

      Usuń
  21. W kremie to mase budyniowa dodawac do ubitego na bialosc masla czy odwrotnie? POOMOOOCYY!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałam, do utartego masła dodajemy ugotowaną, przestudzoną masę budyniową.

      Usuń
  22. A można dodać do biszkoptu kawę zamiast kakao? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można jeżeli komuś taki kawowy smak będzie odpowiadał :)

      Usuń
  23. na jaką blachę jest przepis mała czu duża ?

    OdpowiedzUsuń
  24. hejka mam pytanie jakie wymiary blaszki do pieczenia???pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  25. Zrobiłam dzisiaj.Przepyszny ,tylko tej masy jabłkowej coś mało mi sie zrobiło jak wylewałam na biszkopt,a na zdjęciu jest tych jabłuszek dużo. Czy coś nie tak zrobiłam??

    OdpowiedzUsuń
  26. Czy biszkopt upieczony z 4 jajek tez będzie się nadawał?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tylko wiadomo, że będzie on niższy :) Ale na pewno da się go przekroić na pół. Pozdrawiam Magda

      Usuń