czwartek, 5 czerwca 2014

Kostka alpejska

Od dawna już kusiło mnie żeby zrobić to ciasto:) W końcu nadarzyła się odpowiednia okazja! Wiedziałam, że ciasto będzie słodkie, ale nie myślałam, że aż tak;)) Tak, wiem, to prawdziwa bomba kaloryczna, ale raz na jakiś czas możemy na to przymknąć oko;))) Ogółem ciasto naprawdę bardzo smaczne, wilgotny biszkopt, słodka i chrupiąca masa kajmakowo - bezowa oraz delikatna warstwa śmietanki. Cóż więcej mogę powiedzieć... Trzeba po prostu skosztować;)



Biszkopt:
  • 4 jajka, 
  • 1/3 szklanka mąki pszennej, 
  • 1/3 szklanki kakao, 
  • 1/2 szklanki cukru, 
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia, 
  • łyżeczka kawy rozpuszczalnej.

Białka ubić z cukrem na sztywną pianę. Dodawać kolejno żółtka. Mąkę przesiać wraz z proszkiem do pieczenia. Stopniowo dodawać do jajek. Na koniec dodać przesiane kakao oraz kawę rozpuszczalną.
Ciasto przelać do natłuszczonej i wysypanej bułką tartą formy o wym. 25x36cm.
Piec około 20 minut w temp. 170st. Ostudzić.


Poncz:
  • 3 łyżki soku z cytryny, 
  • 3 łyżki rumu, 
  • 250g konfitury z czarnej porzeczki. 

Sok z cytryny wymieszać z rumem, ponczem nasączyć ciasto. Posmarować konfiturą i wstawić do lodówki.


Krem:
  • 533 g kajmaku, 
  • 250g masła, 
  • 2 łyżki bardzo mocnej zaparzonej kawy, 
  • 5 łyżek ajerkoniaku,
  • 300g bez. 

Miękkie masło utrzeć na puszystą masę, powoli dodawać ajerkoniak oraz zimną kawę. Następnie dodawać po łyżce kajmaku. Dodać połowę pokruszonych bezów. Masę rozsmarować na cieście, posypać resztą bezów.


Wierzch:
  • 100g śmietanki 30%, 
  • łyżka soku z cytryny, 
  • 2 łyżki cukru pudru, 
  • 5 łyżek ajerkoniaku, 
  • 2 łyżki wody, 
  • łyżka żelatyny, 
  • 50 g startej czekolady, 
  • 50 g pokruszonych bez.

Żelatynę namoczyć w wodzie, odstawić na 10 minut, następnie mieszając podgrzać na parze, aż całkowicie się rozpuści. Ostudzić. Śmietankę ubić na sztywno z cukrem pudrem. Powoli dodawać sok z cytryny i ajerkoniak. na koniec dodać przestudzoną żelatynę. Masę rozsmarować na wierzchu ciasta. Posypać startą czekoladą oraz pokruszonymi bezami. Ciasto przechowywać w lodówce.





                                                              Smacznego:))

 

12 komentarzy:

  1. Pysznie u Ciebie jak zawsze :)!

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się :) i wcale mi kalorie nie przeszkadzają!

    OdpowiedzUsuń
  3. Też mam w planach zrobić to ciasto :) Zachwyca mnie za każdym razem kiedy widzę je na blogach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja właśnie boję się tej słodkości, dlatego to ciasto ciągle jest u mnie na liście do wypróbowania i jakoś ciągle boję się, że nam nie posmakuje :))

    OdpowiedzUsuń
  5. Obłędnie słodkie, super pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Może i bomba kaloryczna, ale ja bym się na nią pokusiła :)

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo smaczne ciasto, robiłam je kiedyś, polecam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Genialnie wygląda ta kostka :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję:)) Wedelko na pewno Wam będzie smakowało:)

    OdpowiedzUsuń