niedziela, 22 lutego 2015

Ciasto kapitańskie z ajerkoniakiem

Czekoladowy biszkopt, bita śmietana, kawowe biszkopty i pyszna masa ajerkoniakowa... Taki przepis mam dziś dla Was :) Ciasto niezwykle puszyste, wyjątkowe, idealne na wszelkie ważne uroczystości. ja odrobinę "przedobrzyłam" z likierem i masa wyszła odrobinę za rzadka, jednak nie ujmowało to ciastu smaku...




foremka 23 x 33 cm

Biszkopt: 
  • 3 jajka, 
  • 150g mąki pszennej, 
  • 3/4 szklanki cukru, 
  • łyżeczka proszku do pieczenia, 
  • 3 łyżki kakao, 
  • 5 łyżek wody, 
  • 5 łyżek oleju rzepakowego.
Białka ubić z cukrem na sztywną pianę. Mąkę przesiać wraz z proszkiem do pieczenia. Dodawać do ubitych białek na przemian z żółtkami. Dodać wodę oraz olej a na koniec kakao. Krótko zmiksować. Masę przelać do przygotowanej formy o wym. 23x33cm. Piec około 30 minut w temp. 175st. Ostudzić.

Masa ajerkoniakowa:  
  • 700ml mleka, 
  • szklanka cukru, 
  • 3 żółtka, 
  • 2 i 1/2 czubatej łyżki mąki pszennej, 
  • 5 czubatych łyżek mąki ziemniaczanej, 
  • 2 łyżki cukru waniliowego, 
  • 200g masła, 
  • 180ml ajerkoniaku.
W szklance mleka rozrobić mąki oraz żółtka. Resztę mleka zagotować z cukrami. Na gotujące się mleko wlać rozrobione mąki. Gotować na małym ogniu, stale mieszając, aż masa zgęstnieje. Przykryć folią spożywczą i ostudzić. Miękkie masło utrzeć na puszystą masę. Stopniowo dodawać po łyżce przestudzonej masy budyniowej. Następnie bardzo powoli wlewać likier.

Poncz: 
  • 3 łyżeczki kawy, 
  • 2 łyżeczki cukru, 
  • okrągłe biszkopty, 
  • 2 łyżki kakao. 
Kawę wraz z cukrem zalać około 1/2 szkl. wrzątku. Ciasto nasączyć ponczem i pokryć 2/3 kremu ajerkoniakowego. Oprószyć kakao. Biszkopty maczać w reszcie ponczu i układać na cieście. Przykryć resztą masy. Schłodzić.

Śmietanka:  
  • 500ml śmietanki 30%, 
  • 2 łyżki cukru pudru,
  • 2 opak. śmietan-fix.
Śmietankę ubić na sztywno z cukrem pudrem. Pod koniec ubijania dodać śmietan-fixy. Masę rozsmarować na wierzchu ciasta. Wierzch można oprószyć odrobiną kakao i widelcem zrobić paski.
Ciasto przechowywać w lodówce.




Źródło: Zjem to


                                                               Smacznego;))
 

16 komentarzy:

  1. lubię ajerkoniak więc ciasto z taką masą na pewno przypadłoby mi do gustu:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuję, że to ciasto zachwyciłoby podniebienia mojej rodziny :) Musi być pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ajerkoniak uwielbiam, więc ciasto już mi smakuje :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie warstwowe są super : wizualnie ładnie się prezentują i zawsze ciekawie smakują.

    OdpowiedzUsuń
  5. Magda ja już jestem dorosła :) więc poproszę dwa kawałki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam trochę większą brytfankę (ok. 30x40), zatem powinnam zwiększyć wszystkie składniki mniej więcej o 1/4?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, wtedy ciasto nie będzie takie niskie, jednak myślę, że z powyższych proporcji też będzie ok:)

      Usuń
    2. Zapomniałam napisać - robiłam na święta i wszystkim smakowało;) na pewno jeszcze powtórzę;)

      Usuń
  7. a czy jajka do masy budyniowej trzeba wyparzyć?

    OdpowiedzUsuń