czwartek, 28 listopada 2013

Świąteczna stefanka

W moim domu rzadko kiedy piekła się ciasto z miodem. Dlatego ja postanowiłam w tym roku poszukać jakiś dobry przepis na miodownik. Znalazłam łatwą w przygotowaniu Stefanka, która, co prawda nie jest typowym miodownikiem, jednak do ciasta dodajemy miód i jest on bardzo wyczuwalny w smaku. Wszystko jest przełożone domowymi powidłami ze śliwek i kremem na bazie kaszy manny. O razu zapachniało w domu Świętami... 






Ciasto:
3 i 1/2 szklanki mąki pszennej,
200g margaryny, 
2 jajka, 
6 łyżek cukru, 
5 łyżek miodu, 
2 łyżki kakao, 
2 łyżeczki sody oczyszczonej.


Margarynę, miód i cukier stopić i przestudzić. 
Mąkę przesiać wraz z sodą oczyszczoną i kakao. Dodać stopioną, przestudzoną masę. Na koniec dać jajka. Dokładnie wyrobić, aż wszystkie składniki się połączą (ciasto nie jest zbyt gęste!). 
Ciasto wstawić na godzinę do lodówki. 
Następnie rozwałkować i wylepić dno formy o wym. 24x27cm.
Piec około 20minut w temp. 180st. Przestudzić i przekroić na trzy części.


Krem:
1 l mleka 3,2%, 
7 czubatych łyżek kaszy manny, 
szklanka cukru pudru, 
sok z 1/2 cytryny, 
80g margaryny, 
powidła śliwkowe.


Mleko zagotować z cukrem pudrem i kaszą manną. Gotować na małym ogniu około 15minut, często mieszając. Masę całkowicie ostudzić. 
Miękką margarynę utrzeć na puch, dodawać po łyżce kaszy manny. na koniec dodać sok z cytryny. 
Blaty ciasta smarować powidłami, następnie przekładać kremem. 
Wierzch można posmarować resztą kremu lub oprószyć cukrem pudrem i udekorować czekoladowymi gwiazdkami.






                                     Smacznego:)
 

13 komentarzy:

  1. Miód, kasza i śliwki, lepszego połączenia w cieście świątecznym nie znalazłabym nigdzie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pysznie wgląda , bardzo ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. o matko, jakie to musi być pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  4. O tak, to musi być pyszne, bo połączenie smaków jest obiecujące :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam stefankę, świąt kompletnie jeszcze nie czuje :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie

    OdpowiedzUsuń
  6. Najlepsze świątecznie ciasto ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Bajeczne ciasto :))) aż poczułam, że święta idą :))
    Pozdrawiam cieplutko,
    Olinka - Smakowy Raj

    OdpowiedzUsuń
  8. Dawno, bardzo dawno nie jadłam Stefanki...

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję:) Aniu a ja taką robiłam po raz pierwszy, ale na pewno nie ostatni!

    OdpowiedzUsuń
  10. cudowne, jak się na nie patrzy, zdecydowanie czuć Święta :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Moja Babcia robi bez powideł, polane gorzką czekoladą - ciasto jest CUDOWNE, jest dla mnie kwintesencją Świąt :)

    OdpowiedzUsuń