czwartek, 8 stycznia 2015

Ciasto makowo - budyniowe

W tym roku na Święta zamiast tradycyjnego makowca upiekłam ciasto makowe przełożone kremem budyniowym. Co prawda makowca nie da się zastąpić, jednak ciasto okazało się delikatne i bardzo smaczne. Niektóre kawałki udekorowałam cząstkami filetu z pomarańczy i grejpfruta, co nadało ciastu ciekawego smaku. 




foremka 23 x 33 cm

Ciasto:
  • 5 jajek, 
  • szklanka mielonego maku (użyłam Back Mit), 
  • 3/4 szklanki mąki pszennej, 
  • 2/3 szklanki cukru, 
  • 50 g margaryny Kasia, 
  • łyżeczka proszku do pieczenia.
Margarynę stopić i przestudzić. Białka ubić na sztywno z dodatkiem cukru. Stale ubijając, dodawać kolejno żółtka. Mąkę przesiać wraz z proszkiem do pieczenia, połączyć z makiem. Mieszankę dodać do ciasta, delikatnie wymieszać szpatułką. Dodać przestudzoną, płynną margarynę. Ciasto przelać na formę wyłożoną papierem do pieczenia i piec około 30 minut w temp. 170st. Ostudzić i przekroić.

Krem budyniowy:
  • 250g margaryny Kasia Extra, 
  • litr mleka, 
  • 3 budynie śmietankowe, 
  • 3/4 szklanki cukru.
W szklance mleka rozrobić budynie. Resztę mleka zagotować z cukrem. Na gotujące się mleko wlać rozrobione budynie, stale mieszając, gotować na małym ogniu, aż masa zgęstnieje. Ostudzić. Miękką margarynę utrzeć na puch, dodawać po łyżce przestudzonego budyniu. 2/3 kremu przełożyć blaty ciasta. Resztę kremu rozsmarować na wierzchu.

Wierzch:
  • 50g płatków migdałowych, 
  • cząstki pomarańczy i grejpfruta do dekoracji.
Płatki migdałowe uprażyć na suchej patelni, przestudzić i rozsypać na wierzchu ciasta. Można również udekorować wyfiletowanymi cząstkami pomarańczy i grejpfruta. Schłodzić.





Źródło:  Kasia Moje ciasto


                                                                  Smacznego;))

45 komentarzy:

  1. Też piekłam to ciasto ale w formie tortu, było pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha!!! Wygląda jak makowa panienka :) a tu takie zaskoczenie! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekłam jako torcik. Pyszności :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Też pomyślałam, że byłoby idealne jako tort. :) Super.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak nie mam mielonego maku to mam dać normalny suchy czygo zalać i zmielić Dziękuję za wspaniały przepis ,Ania- Kuchareczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu jak najbardziej możesz użyć suchego maku:)) Pozdrawiam!

      Usuń
    2. A co do suchego maku to również jedną szklankę czy więcej ? Kinga :)

      Usuń
    3. Kingo również jedna szklanka suchego maku:)) Pozdrawiam!

      Usuń
  6. z budyniem to musi być pyszne! mniam <3

    wwww.sagneska.pl

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj musiało smakować wybornie z taką masą :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciasto pycha :) zjadłabym kawałeczek :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy suchego maku użyć tyle samo co mielonego ? pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. świetny przepis- jadłam u znajomej! miodzio! czy ten suchy mak, trzeba zalać i zmielić czy od razu sypać suchy?

      Usuń
    2. Nie trzeba go mielić ani zalewać. Od razu wsypać suchy:)

      Usuń
  10. Będę piekła jutro ;)) wygląda pysznie

    OdpowiedzUsuń
  11. Mmm, wygląda znakomicie :) Piekłam podobne, i było naprawdę pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam czy 3/4 oznacza niecalą szklanke czy 3 lub 4 szklamki??

    OdpowiedzUsuń
  13. uwielbiam ciasta z makiem , muszę wypróbować Twoj przepis

    OdpowiedzUsuń
  14. Forma jakich wymiarow?

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja zrobiłam z gotowym kremem karpatka, pod który nałożyłam warstwę dżemu porzeczkowego - pycha! Na wierzch dałam białą czekoladę i prażone migdały.

    OdpowiedzUsuń
  16. A czym się różni margaryna Kasia od Kasi extra Jestem w de i chce znaleźć odpowiedniki tych margaryn Może Pani wie czym zastąpić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawiera w sobie po prostu więcej masła:) Ale można też użyć po prostu masła.

      Usuń
    2. Jak dla mnie tylko i wylacznie maslo do kremow! Margaryna tylko do pieczenia! Psuje smak kremow.Ciacho fajne.Robilam kiedys ten element-ciasto jako warstwe do tortu,jednak bylo jeszcze w polaczeniu z kilkoma innymi warstwami i goscie zachwyceni.Pozdrawiam

      Usuń
  17. Witaj. Moja masa jest płynna pomimo, że stało ciasto całą noc w lodówce. Nie jest to pierwszy krem budyniowy , który mi nie wyszedl...co robię nie tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że kluczem jest dobra margaryna (lub masło), dzięki której nie zważy się krem. Ważne jest też, by budyń po ugotowaniu był bardzo gęsty. I dodajemy go dopiero jak będzie całkowicie zimny! Dodajemy po jednej łyżce, krótko miksując po każdym dodaniu. Dla pocieszenia dodam, że mnie też czasem krem budyniowy nie wychodzi, ale przeważnie powodem była zła margaryna :) Pozdrawiam Magda

      Usuń
    2. Ja zawsze dodaję do masy budyniowej masło. Smak i zapach jest wtedy nieziemski 😉

      Usuń
    3. Dokladnie,tylko maslo.Co do nieudanych kremow,to raczej bym obwiniala budynie. Ulepszane,modyfikowane,... Coraz gorsze i rzadsze! Od tego trzeba zaczac! Jesli budyn rzadki,to juz krem z tego dobry nie wyjdzie!

      Usuń
  18. Ciasto z makiem, a maku nie ma w przepisie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko jest mak, w składnikach na biszkopt :) Maku dajemy 1 szklankę. Pozdrawiam :)

      Usuń
  19. Musi być mielony mak?

    OdpowiedzUsuń
  20. Robilam to ciasto juz wczesniej i zawsze wychodzi pysznie. Dzis rowniez je pieklam ale nie mialam migdalow ale orzechy wloskie. Male kawalki rownuez uprazylam i wyszlo tez bardzo dobre. Wiec taka opcja tez jest ciekawa 😉

    OdpowiedzUsuń
  21. Na pewno wyprobuję, bo wyglada przepysznie ☺

    OdpowiedzUsuń
  22. Robiłam i nie powaliło mnie z nóg. Więcej go nie zrobię, słabe :-(

    OdpowiedzUsuń
  23. Robie coś podobnego tyle tylko, że ciasto przekładamy dżemem porzeczkowym a zamiast masy budyniowej jest masa serowa.

    OdpowiedzUsuń
  24. Zrobiłam ale niestety masa budyniowa mimo że była na początku gęsta to później spływała i nie wyglądało to apetycznie choć mimo to wszystkim smakowało. Robiłam wg przepisu. Moim zdaniem zdecydowanie lepiej zrobić domowy budyń niż wykorzystać te z paczki. Następnym razem zrobie z domowym robionyn budyniem. Natomiast samo ciasto makowe bez masy jest przepyszne i puszyste. Dlatego przepis na ciasto zmodyfikowałam i zrobiłam jedno z wiórkami kokosowymi a drugie typu zebra czyli podzieliłam na pół i do jednej części dodałam kakao. A następnym razem zrobie 3 smakowe na dole kakao, w środku makowe a na wierzchu jasne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może miała Pani mniejsze opakowanie budyniu? Albo był zbyt krótko gotowany? Bo mój krem zdecydowanie jest gęsty i nic nie wypływa.

      Usuń